Det finnes ingen bedre følelse enn å kjøre fort på sjøen, kjenne G-kreftene i kampen med svingene og føle seg som en sommerfugl i det båten tar av på store bølger.


Men det er heller ingen verre følelse enn å være med på en ulykke. Å ligge hjelpesløs i vannet. Og lure på hvordan det gikk med de andre. Og vite at det var en selv som hadde ansvaret. Denne boken skal bidra til å gi deg trygghet i kunnskap, slik at du kan oppleve både svingenes G-krefter og sveveturer over bølgetopper, uten at du setter ditt eller andres liv i fare.

Kun 299,-

Veil. 399,-

Om forfatteren

Pål Virik Nilsen fra Sandefjord er oppvokst på sjøen og innehar en enorm erfaring med hurtigående båter. Pål har kjørt de fleste klassene innenfor både Offshore og rundbane kategoriene. Frem til nå har han deltatt i over 250 båtrace. Merittlisten er lang med VM tittel, to norske mesterskap og tre Australske. Til sammen har han seks UIM (Det internasjonale forbundet) EM og VM medaljer i forskjellige valører. I 2009 ble han kåret til årets motorsport utøver i Norge uansett motorsport gren.


Pål er valgt inn som medlem i utøverkomiteen til det internasjonale forbundet UIM. I Norge har han verv som leder av Rundbane grenen pluss visepresident i båtsjeksjonen i NMF (Norges motorsportforbund).

til toppen

Forord

Jeg syntes at racerfart på vannet er det mest optimale. Opplevelsen er enda nærmere naturen enn det å kjøre motorsykkel, og jeg har prøvd det også. I båten har du direkte kontakt med naturkreftene. Det er nymotens maskiner som jobber i takt med bølger og knop. Du kan gange fartsfølelsen med to sammenlignet med å kjøre bil på veien. Mye av grunnen er at det er et underlag som alltid beveger seg. Bølger er som fingeravtrykk. Det er ingen som er like. Neste bølge kan være en overraskelse. Spennende. Det å kjenne G-kreftene i bølgene og svingene eller når båten flyr over store dønninger er som å kjøre motorsykkel på en crossbane.


Justere båten optimalt, for å få en perfekt balanse og rytme i kjøringen over hoppene som bølgene ofte blir til. Perfekt timing, inn mot svingene. Båten blir en del av kroppen og hver minste justering eller initiativ fra oss som pilot er utslagsgivende. Det er for meg båtglede. Særlig når det skjer under sikre omgivelser, og det bør det alltid gjøre. Det er først når du har elementer som kombinerer bølger og vind at det virkelig settes krav til deg som båtfører. Å føle at du kan utgjøre en forskjell med de verktøyene du har tilgjengelig. Gass, trim, ratt osv. Det er da jeg er i mitt ess. Vannet er noe eksotisk. Siden sommeren i Norge er så kort så priser vi kanskje sol og sommer høyere en de fleste andre her på jorden. Det er kanskje det som trigger? Det å gå hele vinteren og gleder deg til å få ut båten.


Fylle bensin, ta på slalombriller for å finne noen bølger rundt Svenner fyr slik du gjorde sist sommer. Du har gått glipp av noe hvis du fortsatt har til gode å runde femti knop eller mer. Har du prøvd så skjønner du garantert hva jeg mener. Det er det det handler om i denne boken. Å gjøre ting du elsker på vannet. Og noen ganger å finne grensen. Jeg håper det kan inspirere deg til å ville mestre hastighet på sjøen, samtidig som sikkerheten er i høysetet.

God tur!

til toppen

Innhold

  • 8-9 Forord
  • 10-11 Lær av de beste
  • 12-13 Lære å sykle
  • 14-21 Mitt første møte med et monster
  • 22-23 Sjekkliste for hastighetskjøring
  • 24-31 Ratte Båt
  • 32-43 Full throttle
  • 44-57 Bruk av trim
  • 58-65 Hvordan kjøre fort i bølger
  • 66-77 Dårlig sikt
  • 78-81 Navigering
  • 82-87 Slik er du passasjer
  • 88-99 Best på bunnen
  • 100-101 Intervju Bård Eker
  • 102-117 Propellens magi
  • 118-119 Drev/undervannshus
  • 120-123 Vekt/Balanse
  • 124-125 Intervju Pål Sollie
  • 126-133 Når ulykken er ute
  • 134-137 Når det virkelig brenner
  • 138-147 Utstyr
  • 148-153 Sjø og Hastighetsregler
  • 154-161 Redningsselskapet
  • 162-183 Båtracing
  • 184-187 Intervju Bjørn Rune Gjelsten
  • 188-189 Ordliste
  • 192-193 PVN Timeline
til toppen

RS Utalelse

LÆR AV DE BESTE Når du har kantret og du og dine passasjerer er kastet til sjøs, da skjer ting uhyggelig raskt. Drøm blir vendt til mareritt i løpet av sekunder. Da holder bemerkninger om at du er oppvokst i fjæra, og at kunnskapen om båt og sjøliv ligger i genene, sjelden vann.

Fart og mørke - en dødelig cocktail.

Størrelsen på båtparken i Norge har økt både i fot og antall de siste 15 årene. Like proporsjonalt har det vokst i motorrommet, eller på hekken av de fleste motorbåter. Dette uten at det stilles krav til kunnskap hos førerne av raske båter, og det samtidig som hastighet spiller en stadig viktigere rolle på sjøen. Fart er i seg selv en risiko, fart og mørke er en dødelig cocktail. Det vitner mange tragiske ulykker fra de siste år oss om. Småskjærulykken utenfor Drøbak, Burud-ulykken, Kragerø-ulykken. Å forby enkelte typer båter eller motorer over en viss størrelse blir helt feil vei å gå. Det er sjelden båten eller motorens feil at noe går galt. Det er båtførerens evner og kunnskaper, og dens respekt og ydmykhet ovenfor oppgavene som må være i sentrum.

Frihet gjennom kunnskap.

Mange ønsker sjøen som en fri-sone, fritt for alt som handler om reguleringer. En legitim holdning så lenge man tar ansvar og oppfører seg defensivt i en hver situasjon. Det er forskjell på å kjøre bil på smale veier, mot det å føre en båt på en vidåpen sjø er argumentet mange bruker, men det finnes noen forutsetninger som gjør båtlivet litt mer komplisert enn det å farte langs landeveien. Jeg sier ikke at det er nødvendig med lyskryss i Drøbak-sundet, eller midtdeler i Blindleia. Det jeg er opptatt av er at vi som liker båt, eller drømmer om det gode båtliv på sjøen, også respekterer at faglig kunnskap og erfaring gjør deg bedre og tryggere som båtfører. Vi i Redningsselskapet ønsker at folk skal forstå og skjønne verdien av kunnskapen om det å føre en båt trygt fra havn til havn. Da øker faktisk følelsen av frihet mener vi. Derfor bør vi snarest mulig vurdere å innføre en tilpasset opplæring i hurtigbåtkjøring. Vi mener det skal være status forbundet med utdanning til sjøs. På lik linje som vi har merker på båten for totalmedlemsskap i Redningsselskapet, kan man få et merke på båten eller jakken som viser at føreren om bord er skikket til det han eller hun holder på med.

Lær av den beste

At den eller de personene vi skal lære av også utfører ganske så halsbrekkende øvelser på vannet gjennom båtsport, kan være med å øke forståelsen for at det vi holder på med kan være både risikabelt - og enkelte ganger farlig. De samme personene er imidlertid mer opptatt av sikkerhet enn noen andre. Virik Nilsens interesse for båtsport er unik, og hans kunnskaper om hurtigbåtkjøring har utviklet seg parallelt med mulighetene til å ta roret i stadig større og raskere båter. Helt til han i 2006 endte opp som fører i det som kalles offshoresportens formel 1.

Offshore Class-1.

Pål Virik Nilsen er en av verdens mest erfarne båtsportutøvere, og en definitiv ressursperson. At det er han som har forfattet denne boka er en av grunnene til at vi i Redningsselskapet ønsker at denne boka leses av så mange som mulig. Vi må lære av de beste på området. Vi må lære av Pål!

For husk: Racerbåtførerne har navnet sitt på båten ved siden av cockpiten de sitter i, men bak det navnet står også blodtypen.



God bok!
Frode Pedersen

Ansvarlig redaktør
Redningsselskapet


Les mer

Pål Virik Nilsen

til toppen